web stats מסביב לעולם - טיול מתקדם ביוטה ואריזונה- ארצות הברית

טיול מתקדם ביוטה ואריזונה - איזור אסקלנטה

ביום הראשון נסענו ועצרנו בדווילס גרדנס (אחת הנקודות הראשונות שכביש) ושם הסתובבנו בערך שעה, אין שם ממש מסלול אבל יש שם המון פסלים טבעיים ממש יפים. לאחר מכן החלטנו לסוע עד הסוף כמעט (לא היה לנו רכב 4X4) והגענו למסלול שנקרא broken bow arch. על מנת להגיע אל תחילת המסלול פונים לכביש חולי קטן בנקודה שנקראת willow gulch (שימו לב שהכביש הזה מתחיל ביוטה ושייך לגרנד סטיירקייס אסקלנטה מונומנט ולקראת סופו הוא כבר עובר לשטח אריזונה ושייך לגלן קניון רקריאשון - בחלק היוטאי כל יציאה לכביש משני מסומנת בשם אך בחלק האריזנאי רק מספר הכביש מופיע בשלט קטן וקל מאוד לפספס את זה - בכל אופן אם הגעתם ל- soda gulch (שהוא משום מה כן מסומן גם בשם - נסעתם יותר מדי - תחזרו טיפה) - הפניה נמצאת בערך במייל 42 בכביש. המסלול לקשת אינו מסומן בכלל ויותר מזה - המון פעמים תצטרכו לייצר לכם את המסלול וממש להדחק בין שיחים או לטפס על סלעים, חלק מהמסלול הולכים במים (אפשר להמנע מזה אבל עדיף שלא) כשהמים בתקופה שאנחנו הינו יכולים להגיע לגובה ברך בערך (כמובן בחודשים לפני המים גבוהים יותר) המסלול עצמו לא ארוך מדי - בערך 5 מיילס ( 7 קמ הלוך ושוב) ותוכלו לסיים אותו תוך 3-4 שעות.

אחרי שחניתם ונרשמתם בקופסת ההרשמה - תתחילו לרדת מהגבעה החולית לכיוון צפון, סלע ענקי שנראה כמו כובע הפוך יעזור לכם להבין את הכיוון - אחרי שתגיעו לתחתית הגבעה תראו את המסלול. תחילת ההליכה תהיה לצידי קירות קניון ואחרי בערך חצי מייל יהיה מקום שפונה ימינה, שמאלה וישר - תמשיכו ישר במסלול שבתוך שטף הנחל (היבש בתחילת המסלול ואחכ נהיה רטוב) בשלב הזה המסלול גם מתמלא עצים, שימו לב לנקודה ממנו אתם פונים שמאלה לתוך willow gulch כדי שלא תפספסו את היציאה בדרך חזרה (אם פספסתם ותמשיכו עד הסוף תגיעו לכביש ותצטרכו ללכת עוד 3 מייל חזרה לרכב) הדרך הכי נוחה היא בתוך המים (יש כמה מכשולים בצורת מבנים של ביוורים) אבל אפשר ללכת לפעמים גם למעלה קצת מעל לנחל על צידי הסלעים. בשלב מסויים פתאום הקשת תופיע מולכם - אפשר להתקרב כמה שרוצים ואפשר עוד להמשיך אחרי הקשת למסלול ארוך יותר, אבל רוב האנשים מסתובבים פה וחוזרים כמו שבאו לכיוון הרכב. המסלול עצמו לא מעניין כל כך אבל הקשת מדהימה, בנוסף זהו מסלול די נידח ואנחנו כשטיילנו שם לא ראינו אף לא מטייל נוסף אחד.

למחרת נסענו לבקר בכמה סלוט קניונס שנמצאים על כביש העפר. חנינו את הרכב ב- dry fork (הפניה במייל 26.5 בכביש לכביש 252) ושם בילינו את היום

כמה טיפים לטיול הזה (ולטיולים בקניונים בכלל):

כדאי לקחת כמה שפחות דברים ביום הזה (בעיקר מצלמה ומים - אבל מים בכמות מספקת) - הקניונים צרים ולא תוכלו לסחוב את התיק על הגב כל הזמן.
שימו לב שיש נחשים לעיתים בתוך הקניונים - תנו להם את המרחב שלהם ושימו לב איפה אתם שמים את הידיים שלכם
לעולם אל תרדו מכשול מסויים למקום שאתם לא בטוחים שאתם יכולים לטפס חזרה - לא את כל הקניונים תוכלו לעבור לחלוטין כי חלקם חסומים או נהיים צרים מדי בשלב מסויים ולכן חייבים יכולת להסתובב ולחזור כמו שבאתם
טיול יום כזה יכול להיות מאוד קליל ובו תלכו מייל בערך או מאוד איטנסיבי - הכל תלוי בכם וכמה תחליטו לחקור - כל העניין של טיול בקניונים כאלה זה שכל אחד חוקר כמה שבא לו ותמיד אפשר לחזור כאשר לא מרגישים נוח (אנשים גדולים יותר או שסובלים מפחד ממקומות סגורים לא תמיד יוכלו לסיים את המסלול).
מכיוון שאלה הם קניונים צרים - שימו לב לתנאי מזג האוויר ולעולם אל תכנסו לקניונים כאשר יש חשש שיטפונות.
כדאי בין כל קניון וקניון לחזור אל האיזור המרכזי - נסיון לעשות מסלול מעגלי שיוצאים מקניון אחד ונכנסים להבא מהסוף שלו לא תמיד קל או אפשרי ועדיף תמיד לחזור למרכז.

לאחר שמחנים את הרכב צריך לרדת מהחניה אל החלק התחתון (ירידה של איזה 100 מטר מסומנת עם מגדלי אבנים קטנים) - תחילת הירידה קצת תלולה אבל היא נגמרת מהר מספיק כדי ממש להפריע. בחלק התחתון בעצם יש כמה קניונים ששווה לחקור. אם מתחילים את הסבוב משמאל לימין הקניון הראשון שנמצא לשמאלכם זה Dry fork, הקניון הזה לא ממש צר אבל יפה, ובעיקר מאוד קריר מה שהופך את ההליכה בו לנעימה - שווה לטייל בו פנימה עד שנמאס לכם ופשוט להסתובב ולחזור אל החלק המרכזי. אחריו בתור נמצא פיק א בו (Peek-a-boo) קניון צר (ולקראת הסוף מאוד מאוד צר) - בהתחלה כדי להכנס לקניון צריך טיפה לטפס על הקיר (יש חורים לרגליים כמו סולם קטן) ואז פשוט לטייל בו, חלק מהדרך היא שוב לטפס מכיוון שהקניון הוא תלוי ומגיע לגובה בסופו. קל לפספס את הכניסה לקניון שנראית יותר כמו חלון עליון של משהו ולא ממש ככניסה אם לא שמים לב. לקראת סוף הקניון הוא הופך להיות ממש ממש צר - יש לכם כמה אופציות - או להמשיך כמה שאתם יכולים (בשלב מסויים זה ממש דורש מאמץ לעבור בין הקירות - כמובן שתיקים וכאלה יורדים ממכם מהר מאוד), אופציה שניה לצאת בשלב ההוא מהקניון - יש לכם "נתיבי מילוט" ממש לפני החלק הצר פשוט לעלות על הסלעים בצדדים, או להסתובב ולחזור אל פתח הקניון.

לאחר שחוזרים לחלק המרכזי ממשיכים ומגיעים לקניון ספוקי -קניון מאוד צר אבל יפיפה - פשוט לכו עד שלא תוכלו יותר - תסתובבו ותחזרו, בכלל ספוקי נמצא לאחר גבעת חול גדולה, ואורכו שליש מייל (רוב האנשים לא יצליחו ללכת את כל אורכו ויסתובבו בנקודת מסויימת חזרה).

הקניון האחרון באיזור הזה הוא קניון ברימסטון, אנחנו כבר לא הגענו אליו. בקניון הזה יש לשים לב לעובדה שהרבה מהמכשולים אותם תעברו לא ניתן לטפס חזרה ללא ציוד ולכן לעולם (וזה נכון בכל קניון) אל תרדו למקום שלא תוכלו לטפס אליו חזרה (ברימסטון נהיה צר מדי בסופו כך שאי אפשר לצד מהצד השני).

בסוף היום עלינו חזרה אל החניה וחזרנו אל העיירה.

למחרת נסענו לבקר בקניון זברה שנמצא ב- upper harris wash (שבעה מייל על הכביש, חונים ממש על יד גדר שרואים משממאל לכביש - אי אפשר לפספס) - אם הגעתם להאריס ווש - תחזרו מייל וחצי. מהחניה תלכו על פי סימוני מגדלי האבנים בערך 2 מיילס לכיוון מזרח, שתגיעו לווש תפנו שמאלה ובמזלג לאחר רבע מייל תשארו על הנתיב הימני, הכניסה לזברה קניון תהיה בצד שמאל לאחר הליכה בחול רך של כרבע מייל נוספים, בזברה הלכנו בתוך המים (גובה בערך עד המותניים בספטמבר) - קניון ממש יפה וכיף ללכת בתוכו במים (הקצת מלוכלכים אומנם), הקירות עם פסי וורוד ולבן (ומכאן השם) בנוסף אפשר לבקר בקניון טאנל שנמצא גם הוא בסביבה ובו המים אפילו יותר עמוקים.

אחרי הצהריים נסענו למפלי קאלף קריק העליונים, מסלול ממש קצר (מתחיל בירידה על סלע אבל לא ממש קשה) המפל לא מרשים כמו מפלי קאלף קריק התחתונים אותם ביקרנו בטיול נפרד - אם יש לכם זמן רק לאחד - לכו על המפל התחתון. המסלול של המפל התחתון מתחיל בקמפגראונד שנקרא קאלף קריק, יש שלט על כביש 12 מהעיירה אסקלנטה לכיוון מזרח (צריך לשים בתיבת ההרשמה מעטפה עם כמה דולרים בודדים) המסלול כולו הוא על חול די רך מה שעושה את זה לא ממש קל אבל מאוד שווה - אחרי 3 מייל מגיעים למפלים- בריכה קטנה שאליה נופלים מפלים על קיר ענק.

למחרת עזבנו את אסקלנטה ונסענו למואב - התכנון שלנו היה לעבור גם בבל פפר קניון ובליטל קרייזי הורס קניון אבל קצת שבענו באותם ימים מסלוט קניונס והחלטנו להמשיך ישירות למואב על יד הפארק הלאומי ארצ'ס אותו אנחנו מאוד אוהבים.